Circulaire festival (vakkanjers)
Mijn eerste project dit jaar is met vakkanjers, een opdrachtgever waar ik mijn o&o jaren vaak mee heb gewerkt. Dit jaar hebben ze ons de opdracht gegeven, een innovatief watertappunt te ontwerpen, dat meer doet dan alleen water geven. Ook is het water dat in zit circulair, want 1 van de eisen van onze opdracht is dat dit watertappunt moet helpen tegen waterverspilling, want er is een water schaarste in Nederland. Wij (mijn groepje en ik) wil met dit watertappunt mensen bewust maken van de waterschaarste in Nederland.
Leerdoel:
Mijn leerdoel is om beter te leren plannen en geordend te werken tijdens het uitvoeren van een onderzoek. Ik wil voorkomen dat ik in tijdnood kom en leren hoe ik mijn werk zo kan verdelen dat ik overzicht houd. Daarnaast wil ik beter leren prioriteiten stellen, zodat ik op tijd aan de belangrijkste onderdelen werk.
Hoe ik hieraan werk:
Ik werk aan dit leerdoel door vooraf een duidelijke planning te maken en deze regelmatig bij te werken. Tijdens de samenwerking let ik erop dat ik mijn eigen taken op tijd af heb en dat ik het overzicht behoud over wat er nog moet gebeuren. Ook probeer ik in de groep afspraken goed vast te leggen en deadlines serieus te nemen. Zo leer ik stap voor stap om gestructureerder te werken.
Ontwikkeling tot nu toe:
Tot nu toe vind ik dat ik mijn leerdoelen goed toepas in dit project. De samenwerking verloopt prettig en iedereen houdt zich aan de planning. De verdeling van de taken is eerlijk en ik merk dat we op schema liggen. Door beter vooruit te plannen, heb ik minder stress en meer overzicht over wat er nog moet gebeuren.
Reflectie
Reflectie op leerdoelen
Tijdens dit project stond het ontwikkelen van mijn plannings- en organisatievaardigheden centraal. Het leerdoel was om gestructureerder te werken tijdens het uitvoeren van onderzoek, overzicht te houden over taken en tijd, en beter prioriteiten te stellen om tijdnood te voorkomen.
Om dit leerdoel te bereiken is er aan het begin van het project een duidelijke planning opgesteld, waarin taken, deadlines en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd. Deze planning is gedurende het project regelmatig gecontroleerd en aangepast wanneer dat nodig was. Hierdoor bleef het overzicht behouden en konden werkzaamheden op tijd worden afgerond. Daarnaast is er gewerkt met een duidelijke taakverdeling binnen de groep, zodat iedereen wist waarvoor hij verantwoordelijk was.
Tijdens het project is bewust aandacht besteed aan het stellen van prioriteiten. Belangrijke en tijdgevoelige onderdelen zijn als eerste uitgevoerd, waardoor er later in het proces ruimte overbleef voor uitwerking en verbeteringen. Door mijn eigen taken consequent bij te houden en deadlines serieus te nemen, werd voorkomen dat werkzaamheden zich opstapelden.
Op basis van het verloop van het project kan worden geconcludeerd dat het leerdoel grotendeels is behaald. Het project verliep volgens planning en er was geen sprake van tijdnood. Door gestructureerd te werken en regelmatig het overzicht te controleren, is het werk efficiënt uitgevoerd. De aanpak die tijdens dit project is gebruikt, vormt een goede basis voor toekomstige projecten waarbij planning en organisatie een belangrijke rol spelen


